Pravidlá
Stôl
Povrch stola sa nazýva hracia plocha. Hracia plocha má tvar obdĺžnika dlhého 2,74 m, širokého 1,525 m a musí byť vodorovná vo výške 76 cm nad podlahou.
K hracej ploche patria i horné hrany stola, nie však bočné steny pod týmito hranami. Hracia plocha môže byť z akéhokoľvek materiálu a musí byť celá rovnomerne pružná tak, aby sa štandardná loptička voľne spustená z výšky 30 cm odrazila do výšky asi 23 cm. Hracia plocha musí mať jednotnú tmavú farbu a nesmie byť lesklá. Je ohraničená bielymi postrannými čiarami širokými 2 cm a dlhými 2,74 m a bielymi koncovými čiarami širokými 2 cm a dlhými 1,525 m. Hracia plocha je rozdelená na dve polovice zvislou sieťkou napnutou rovnobežne s koncovými čiarami. Sieťka neprerušene rozdeľuje plochu stola. Pre štvorhry je každá z oboch polovíc hracej plochy rozdelená čiarou rovnobežnou s postrannými čiarami na dve štvrtiny. Táto čiara je biela, 3 mm široká a nazýva sa stredová čiara. Stredová čiara sa považuje za súčasť pravej štvrtiny hracej plochy na strane podávajúceho hráča a pravej štvrtiny hracej plochy na strane prijímajúceho hráča.
Sieťka
Sieťka sa skladá z vlastnej sieťky, špagáta, na ktorom je zavesená a stojančekov vrátane zariadenia, ktorým je sieťka pripevnená ku stolu.
Sieťka je napnutá špagátom na zvislých stojančekoch vysokých 15,25 cm, stĺpiky stojančekov sú vzdialené 15,25 cm od postranných čiar stola.
Horný okraj sieťky je po celej dĺžke 15,25 cm vysoko nad hracou plochou.
Spodný okraj sieťky je po celej dĺžke čo najbližšie k hracej ploche, konce sieťky sú čo najtesnejšie pripojené k stojančekom.
Loptička
Loptička je guľatá a má priemer 40 mm.
Predpísaná hmotnosť loptičky je 2,7 g.
Loptička je vyrobená z celuloidu, alebo z podobnej plastickej hmoty, je biela alebo oranžová a nelesklá.
Raketa
Raketa môže mať akúkoľvek veľkosť, tvar a hmotnosť. Podklad rakety musí byť plochý a neohybný.
Najmenej 85% hrúbky podkladu rakety musí byť z prírodného dreva. Vrstva vlepená vo vnútri podkladu rakety môže byť spevnená rôznym materiálom vystuženým vláknom, napr. uhlíkovými vláknami (carbon fibre), sklenými vláknami (glass fibre), alebo lisovaným papierom (compressed paper), nesmie byť hrubšia ako 7,5% celkovej hrúbky podkladu rakety, najviac však 0,35 mm. Strana rakety, ktorá sa používa na hru, musí byť pokrytá buď obyčajnou vrúbkovanou gumou s vrúbkami navrchu a s celkovou hrúbkou poťahu vrátane lepidla maximálne 2 mm, alebo sendvičom s vrúbkami dovnútra alebo von s celkovou hrúbkou poťahu maximálne 4 mm. Obyčajná vrúbkovaná guma" je jedna vrstva nešpongiovitej gumy, prírodnej alebo syntetickej, na ktorej sú vrúbky rovnomerne rozdelené po celej ploche tak, aby na 1 cm2 bolo najmenej 10 a najviac 30 vrúbkov. "Sendvič" je jedna vrstva špongiovitej gumy pokrytá jednou vonkajšou vrstvou obyčajnej vrúbkovanej gumy. Vrstva vrúbkovanej gumy nesmie byť hrubšia ako 2 mm. Poťahový materiál musí zakrývať celý podklad rakety až po okraje, ale nesmie tieto okraje presahovať. Jedinou výnimkou je, že časť rakety pri rúčke, na ktorej sú pri hre položené prsty, môže zostať nepokrytá alebo môže byť pokrytá akýmkoľvek materiálom. Podklad rakety, akákoľvek vrstva vlepená dovnútra podkladu rakety a akákoľvek vrstva poťahu alebo lepidla na strane rakety používanej na hru musí byť súvislá a musí mať rovnakú hrúbku. Povrch poťahu na rakete alebo povrch tej strany rakety, ktorá je bez poťahu musí byť nelesklý, jasne červený na jednej strane a čierny na druhej strane rakety. Poťahy musia byť použité bez akýchkoľvek fyzikálnych, chemických, alebo iných úprav. Drobné odchýlky od jednoliatosti povrchu, alebo jednotnosti farby spôsobené náhodným poškodením, opotrebením alebo vyblednutím, môžu byť povolené za predpokladu, že podstatne nemenia charakter povrchu. Hráč je povinný poskytnúť raketu, s ktorou chce hrať, súperovi a rozhodcovi na obhliadku a to na začiatku zápasu a v priebehu zápasu vždy, keď mení raketu.
Definícia niektorých pojmov
Čas, počas ktorého je loptička v hre sa nazýva "výmena".
Loptička je "v hre" od posledného momentu kedy leží nehybne na dlani voľnej ruky podávajúceho pred tým ako ju nadhodí na podanie až do momentu kedy je výmena rozhodnutá nariadením novej loptičky, alebo započítaním bodu.
Výmena, ktorej výsledok sa nezaratáva, sa volá "nová loptička".
Výmena, ktorej výsledok sa zaratáva, sa volá bod.
"Hrajúca ruka" je ruka, ktorou hráč drží raketu.
"Voľná ruka" je ruka, v ktorej hráč raketu nedrží; voľné rameno je rameno voľnej ruky.
Hráč "zahrá" loptičku, ak sa jej dotkne raketou držanou v hrajúcej ruke, prípadne hrajúcou rukou pod zápästím.
Hráč "bráni v dopade" loptičke vtedy, keď sa po poslednom zahratí súperom dotkne telom, alebo ktoroukoľvek časťou odevu alebo vybavenia, loptičky v hre, keď je táto nad, alebo sa pohybuje smerom k hracej ploche skôr, ako loptička dopadne ne jeho polovicu hracej plochy.
"Podávajúci" je hráč, ktorý má zahrať v danej výmene loptičku ako prvý.
"Prijímajúci" je hráč, ktorý má zahrať loptičku v danej výmene ako druhý.
"Rozhodca" (angl. "umpire") je osoba, poverená riadením zápasu.
"Pomocný rozhodca" (angl."assistant umpire") je osoba, poverená pomáhať rozhodcovi v záujme objektivity rozhodnutí.
"Ktorákoľvek časť odevu hráča" zahŕňa všetko, čo mal hráč na sebe na začiatku výmeny.
Za loptičku letiacu "ponad sieťku alebo okolo nej" sa považuje taká loptička, ktorá letí akokoľvek inak ako medzi sieťkou a stojančekom, alebo medzi sieťkou a hracou plochou.
Za "koncovú čiaru" sa považuje aj myslené predĺženie koncovej čiary stola donekonečna na obidvoch stranách.
Správne podanie
Podanie musí začať s loptičkou voľne ležiacou na otvorenej dlani voľnej ruky podávajúceho.
Podávajúci potom nadhodí loptičku z dlane voľnej ruky hore približne zvislým smerom bez toho, aby jej dal rotáciu. Loptička musí byť nadhodená najmenej 16 cm vysoko a potom padala, pričom sa nesmie pred úderom ničoho dotknúť.
Keď loptička padá zahrá ju podávajúci tak, aby sa najskôr dotkla polovice hracej plochy na strane podávajúceho a po dopade preskočila ponad sieťku alebo okolo nej na polovicu prijímajúceho. Pri štvorhre sa loptička musí postupne dotknúť pravej štvrtiny hracej plochy na strane podávajúceho a potom pravej štvrtiny hracej plochy na strane prijímajúceho. Od začiatku podania až do úderu musí byť loptička nad úrovňou hracej plochy a za koncovou čiarou na strane podávajúceho a nesmie byť zakrývaná pred prijímajúcim podávajúcim, alebo jeho partnerom vo štvorhre, alebo žiadnou časťou oblečenia, alebo osobného vybavenia; Akonáhle je loptička vyhodená voľná paža podávajúceho musí byť stiahnutá z priestoru medzi loptičkou a sieťkou. Poznámka: Priestor medzi loptičkou a sieťkou je ohraničený loptičkou, sieťkou a ľubovoľným rozšírením do výšky. Hráč povinný podávať tak, aby rozhodca alebo pomocný rozhodca bol presvedčený, že boli splnené požiadavky správneho podania, alebo mohol rozhodnúť, že podanie nebolo správne. Ak rozhodca, alebo pomocný rozhodca, má pochybnosti o správnosti podania, môže, ak sa to stane v zápase prvýkrát, prerušiť hru a napomenúť podávajúceho; ale každé ďalšie podanie napomenutého hráča, alebo jeho spoluhráča vo štvorhre, vyvolávajúce pochybnosť o správnosti jeho vykonania bude považované za nesprávne. Rozhodca môže výnimočne upustiť od dôsledného dodržiavania pravidiel správneho podania, ak je presvedčený, že v tom bráni hráčovi telesné postihnutie.
Vrátenie loptičky
Loptička sa musí po podaní alebo po vrátení podania zahrať tak, aby letela ponad sieťku alebo okolo nej a dotkla sa súperovej polovice hracej plochy buď priamo, alebo po dotyku so sieťkou.
Postup hry
Pri dvojhre podávajúci urobí podanie, prijímajúci ho vráti a potom si podávajúci a prijímajúci loptičku striedavo vracajú. Pri štvorhre podávajúci urobí podanie, prijímajúci ho vráti, potom vráti loptičku spoluhráč podávajúceho, potom spoluhráč prijímajúceho a potom striedavo každý z hráčov v uvedenom poradí. Ak dvaja hráči, ktorí sú z dôvodu telesného postihnutia na vozíku, hrajú štvorhru podávajúci urobí podanie, prijímajúci ho vráti, ale potom môže loptičku vrátiť ktorýkoľvek hráč páru postihnutých. Pritom počas celej výmeny hráčov vozík nesmie žiadnou svojou časťou vysunúť za pomyselné predĺženie stredovej čiary stola na spoluhráčovu polovičku. Ak sa tak stane rozhodca ukončí výmenu priznaním bodu dvojici súperov.
Nová loptička
Rozhodca nariadi novú loptičku v týchto prípadoch: keď letí loptička pri podaní ponad sieťku, alebo okolo nej, a dotkne sa sieťky alebo stojančeka, pokiaľ bolo podanie inak správne; nová loptička sa nariadi aj vtedy, keď v takomto prípade prijímajúci alebo jeho spoluhráč zabráni loptičke v dopade;
- ak bolo podanie vykonané v čase, keď prijímajúci alebo jeho spoluhráč neboli pripravení, ale iba vtedy, ak sa prijímajúci alebo jeho spoluhráč nepokúsi podanie vrátiť;
- ak nezavinené okolnosti zabránili niektorému z hráčov vykonať podanie, alebo správne loptičku vrátiť, prípadne dodržať ustanovenie niektorého iného pravidla;
- ak je hra prerušená rozhodcom, alebo pomocným rozhodcom.
- ak je prijímajúci z dôvodu telesného postihnutia na vozíku a loptička pri podaní inak správne vykonanom po dotyku s hracou plochou prijímajúceho sa vracia smerom k sieťke po odskoku od hracej plochy vzhľadom k sieťke zostane bez pohybu; pri dvojhre opustí polovicu stola cez ktorúkoľvek postrannú čiaru po jednom, alebo viacerých odskokoch od hracej plochy prijímajúceho hráča.
Hra môže byť prerušená v týchto prípadoch:
- aby bola napravená chyba v poradí podania, príjmu podania alebo v striedaní strán;
- aby sa začala hra podľa pravidla o časovom limite;
- aby bol napomenutý alebo potrestaný hráč, alebo poradca; pretože prišlo k takému porušeniu podmienok pre hru, že by to mohlo ovplyvniť výsledok výmeny.
Bod
Okrem prípadov keď nariadi rozhodca novú loptičku hráč získa bod:
- ak jeho súper nevykoná správne podanie;
- ak jeho súper vráti loptičku nesprávne;
- ak sa loptička, potom čo hráč podával alebo ju vrátil, ale pred úderom súpera, dotkla hocičoho iného okrem sieťky;
- ak loptička po údere súpera preletí za hráčovu koncovú čiaru bez dotyku s hráčovou časťou hracej plochy;
- ak jeho súper bráni loptičke v dopade;
- ak jeho súper úmyselne zahrá loptičku dvakrát za sebou;
- ak jeho súper zahrá loptičku tou stranou rakety, ktorej povrch nevyhovuje ustanoveniu pravidla 2.4.3., 2.4.4., 2.4.5.;
- ak jeho súper telom, raketou, alebo ktoroukoľvek časťou svojho odevu pohne hracou plochou;
- ak sa jeho súper telom, raketou, alebo ktoroukoľvek časťou svojho odevu dotkne sieťky alebo stojančeka;
- ak sa jeho súper svojou voľnou rukou dotkne hracej plochy;
- ak jeho súperiaci pár vo štvorhre zahrá loptičku mimo poradia určeného prvým podávajúcim a prvým prijímajúcim;
-ako predpokladá pravidlo o časovom limite (2.15.2.);
-ak obidvaja hráči alebo páry sú na vozíku z dôvodu telesného postihnutia ajeho súper v momente úderu loptičky nemá minimálny kontakt zadnej časti stehna
so sedadlom, alebo s poduškami na sedadle;
- ak sa jeho súper pred úderom loptičky dotkne stola hociktorou rukou;
- ak sa jeho súper počas hry dotkne opierkou nôh, alebo nohou podlahy;
- ak sa poruší pravidlo 2.8.3.
Set
Set vyhráva hráč alebo dvojica (pri štvorhre), ktorý (ktorá) ako prvý dosiahne 11 bodov, okrem prípadu, keď obidvaja hráči, respektíve dvojice (pri štvorhre) dosiahnu 10 bodov. V tom prípade vyhráva set ten hráč (pri štvorhre dvojica), ktorý (ktorá) dosiahne v pokračujúcej hre o dva body viac.
Zápas
Zápas sa hrá na rozhodujúci počet víťazných setov z akéhokoľvek nepárneho počtu setov. Hra v zápase musí byť plynulá a nepretržitá okrem povolených prestávok.
Poradie podania a príjmu, zmena strán
O právo prvého podania a príjmu podania, ako aj o právo zvoliť si stranu, sa žrebuje. Víťaz žrebu rozhodne či bude prvý podávať, prípadne prijímať, alebo na ktorej strane stola začne hrať. Ak jeden z hráčov (jedna z dvojíc) rozhodol (rozhodla), že začne podávať prípadne prijímať, alebo že začne hrať na určitej strane stola, druhý hráč (dvojica) má právo voľby toho, čo nerozhodol súper. Vždy po dvoch bodoch sa mení podanie, čiže prijímajúci (dvojica) sa stane podávajúcim, a to až do konca setu, prípadne do stavu 10:10, alebo do začiatku hry podľa pravidla o časovom limite, kedy poradie podávania a prijímania zostáva rovnaké, ale podávajúci sa striedajú po každom dosiahnutom bode. V každom sete štvorhry rozhodne dvojica, ktorá má právo vykonať prvé dve podania v tomto sete, ktorý hráč z dvojice bude prvý podávať a v prvom sete zápasu prijímajúca dvojica rozhodne, ktorý hráč z dvojice bude prvý prijímať. V ďalších setoch po určení hráča, ktorý bude podávať ako prvý, je vždy prvým prijímajúcim ten, ktorý na neho v predchádzajúcom sete podával. Vo štvorhre sa pri každej zmene podania stáva predtým prijímajúci podávajúcim a spoluhráč Hráč (dvojica), ktorý podával (ktorá podávala) v sete ako prvý (prvá), bude v nasledujúcom sete prvý (prvá) prijímať. V poslednom možnom sete vo štvorhrách musí prijímajúca dvojica zmeniť postavenie, akonáhle niektorá z dvojíc dosiahne 5 bodov. Hráč (dvojica), ktorý začal (ktorá začala) hrať na jednej strane stola, bude hrať v nasledujúcom sete na strane opačnej. V poslednom možnom sete si musia hráči (dvojice) vymeniť strany, akonáhle dosiahne prvý (prvá) z nich 5 bodov.
Nesprávna zmena podania, príjmu podania a strán
Ak hráč podáva alebo prijíma mimo správneho poradia, musí rozhodca prerušiť hru ihneď, ako tento omyl zistí. Podáva alebo prijíma potom vždy ten hráč, ktorý má podľa dosiahnutého stavu podávať podľa poradia určeného na začiatku zápasu, vo štvorhre podľa poradia určeného dvojicou, ktorá začala podávať v sete, v ktorom bola chyba zistená. Ak hráči nevystriedali strany aj napriek tomu, že tak mali urobiť, musí byť hra prerušená rozhodcom ihneď po zistení tejto chyby. Postavenie hráčov sa potom opraví tak, aby pri dosiahnutom stave zodpovedalo postaveniu určenému na začiatku zápasu. Body dosiahnuté pred zistením chyby sa vždy započítavajú
Časový limit
Okrem ustanovenia 2.15.2. sa pravidlo o časovom limite použije, ak nie je set dohratý do desiatich minút od začatia setu, alebo kedykoľvek pred uplynutím tohto času, ak o to požiadajú obidvaja hráči (dvojice). Pravidlo o časovom limite nemôže byť zavedené ak v sete hráči spolu dosiahli 18 bodov. Ak je pri uplynutí časového limitu loptička v hre rozhodca výmenu preruší a znovu ju začína podaním ten hráč, ktorý podával vo výmene, pri ktorej bola hra prerušená. Ak pri uplynutí časového limitu loptička nie je v hre začína ďalšiu výmenu podaním ten hráč, ktorý v predchádzajúcej výmene prijímal. Každý z hráčov sa potom vždy po každom bode striedajú v podávaní a ak prijímajúci (dvojica) loptičku trinásťkrát správne vráti, prijímajúci (dvojica) získa bod. Zavedenie pravidla o časovom limite nemení poradie podania v zápase ako je definované v ustanovení 2.13.6. Ak sa v zápase zaviedlo pravidlo o časovom limite, hrá sa podľa neho až do konca tohto zápasu.